Transportavimas – savitas ir nišinis verslas. Prisimenant Lietuvos prieš krizinį laikotarpį, ekspeditoriai uždirbdavo tikrai pasakiškus pinigus ir buvo viena paklausiausių nekvalifikuotų profesijų rinkoje. Nors ekonominė šalies situacija po šio laikotarpio gerokai pasikeitė, bet vairuotojų atlyginimai išliko sąlyginai dideli. Iš kitos, tokio vairuotojų trūkumo kaip šiai dienai, rinkoje jau seniai nebuvo.
Talentingi ir, svarbiausia, sąžiningi vairuotojai, visą sezoną gabenantys krovinius tiek gimtinėje, tiek ir į vakarų ar NVSšalis yra graibstomi.
Jaunų vairuotojų trūkumas
Kalbant apie vairuotojų trūkumą, jaučiama itin ryški tendencija, kad tarp jaunimo atsiranda gerų vairuotojų. Šalia keleivinio ir itin paklausą įgaunančio transporto tipo yra kitas – krovinių pervežimo į Norvegiją paslaugos sektorius, kuris analogiškai kenčia nuo jaunų specialistų trūkumo. Viena iš priežasčių – darbdavių reikalavimas mokėti nors vieną skandinavišką kalbą. Taip yra dėl daugelio priežasčių – pirmiausia, darbdaviai nori, kad vairuotojas būtų visiškai savarankiškas, išmanytų krovinių ar keleivių gabenimo kelyje taisykles ir teisinius reglamentus, gebėtų spręsti problemas vietoje. Kita priežastis – Skandinavų šaltas požiūris į Lietuvos ar kitų, mažiau turtingų Europos valstybių, ilgalaikius ar trumpus emigrantus. Nesvarbu, su kuo bendrautų norvegas – lenku, lietuviu ar rumunu, viskas vyks daug sklandžiau jų gimtąja kalba. Net jeigu ir šnekame apie vairuotojus.
Verslininkų atsakomybė
Ateities keleivių ar krovinių vežėjams būtinas rašytinis leidimas dirbti, teisiškai patvirtinantis, kad vežėjo fizinė būklė nepažeidžia leistinų normų ribų. Pretenduojantys į atvirą šios pareigybės darbo vietą, turi įrodyti praėję minėtą medicininę apžiūrą ir tą padaryti likus daugiau nei pusei metų iki darbo pradžios.
Priklausomai nuo darbo sudėtingumo, kai kurių keleivių gabenimo vairuotojams keliamas reikalavimas būtų vyresniems nei 21 metų – pavyzdžiui, taksi vairuotojų. Krovinių ir keleivių vežėjams keliamas reikalavimas pasiekti bent jau 18 metų. Akivaizdu, kad tokio amžiaus vairuotojai dar neturi pakankamos patirties, tačiau kartais darbdavys neturi galimybės pasirinkti labiau patyrusio vairuotojo – egzistuoja ir viršutinės amžiaus lubos – krovinių pervežimo į Norvegiją paslaugos negali suteikti vyresnis nei 70 metų asmuo.
Verslo savininkai privalo užtikrinti, kad jų įmonėse dirbantys vairuotojai privalo praeiti pradinį 240 valandų mokymų kursą.
Šalia ne mažos atsakomybės eina ir atitinkamas atlygis – kaip ir minėjome, šios profesijos atstovai gali uždirbti ir daugiau nei 20€ per valandą, kas, dirbant kas antrą dieną per mėnesį gali leisti užsidirbti virš 2000 € (neatskaičius mokesčių).
Panašios tendencijos kitose srityse
Remiantis 2016 metų apžvalga, ne tik žemės transporto srities verslininkai jaučia stiprų darbuotojų trūkumą, bet nuolat į personalo problemas patenka ir jūrų bei oro transportininkai. Kelionių agentūra Krantas Travel organizuoja keliones į tą pačią Skandinaviją jūros transportu, pavyzdžiui, Klaipeda Karlshamnas. Šį maršrutą aptarnauja keltai "Optima Seaways", "Victoria Seaways" ir "Patria Seaways". Nors ekonomikai lėta, bet vis tiek stiebiantis į viršų, tiek lietuviai, tiek be abejo, ir skandinavai, vis dažniau ir dažniau pasirenka prabangias kruizines keliones, organizatoriai sako negalintys užgarantuoti maksimalaus savo klientų aptarnavimo ir kokybės dėl personalo stokos. Remiantis skirtingais rinkos šaltiniais ir, priklausomai, nuo suteikiamų paslaugų kainos rinkoje, jūrų transportininkai ir kelionių organizatoriai galėtų aptarnauti 10 – 30% daugiau vartotoj negu tą padaro dabar.
Ypatingas žmonių stygius Lietuvoje kartojasi nuo 2000 metų, kada atsidarė keliai į vakarų ir šiaurės valstybes, lietuviai be didelių skrupulų iškeitė Lietuvą į Angliją ir Norvegiją. Šio reiškinio mastas linkęs keistis kas keletą metų dėl natūralių emigracijos dėsnių, tačiau bendri demografiniai rodikliai tikrai nedžiugina – kas 2 lietuvis svarsto arba yra trumpam emigravęs iš Lietuvos. Kalbai tampant vieninteliu barjeru tarp pakankamai ramaus ir pinigine prasme užtikrinto gyvenimo netolimoje (bet vis tiek nesavoje šalyje) ir ganėtinai neužtikrintos ateities Lietuvoje, vis dažniau ir dažniau sutinkame tokį, kuris išmoks užsienio kalbą ir išsilaikys skirtingų kategorijų teises, kad užtikrintų savo gerovę.
Gerda
Dabar žmonės nesėdi vietoje, nori daug keliauti ir daug pamatyti. O dabartinės galimybės puikiai tai gali suteikti žmonėms. Turint pervežimo verslą labai apsimoka ir rekomenduotina turėti verslo valdymo sistemas, nes realiu laiku galima matyti vykstančius procesus ir juos valdyti.
http://www.terraerp.lt/